1 – WSTRĘT, reż. Roman Polański | Wielka Brytania 1965 | 104′

8 – 127 GODZIN, reż. Danny Boyle | USA, Wielka Brytania 2010 | 94′

15 – WILKOŁAK, reż. Adrian Panek | Holandia, Niemcy, Polska 2018 | 88′

22 – TAXI TEHERAN, reż. Jafar Panahi | Iran 2015 | 88′

29 – 53 WOJNY, reż. Ewa Bukowska | Polska 2018 | 82′

Poniedziałki, godz. 19.00, facebookowy fanpage DCF.
Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Wilkołak

W kwarantannie wszyscy uczyliśmy się, jak żyć w zamknięciu, jak żyć oddzielnie. W czerwcu w DKF „Centrum” przyjrzymy się temu, co do powiedzenia na ten temat ma kino. Pięć obrazów zamknięcia, które wykorzystują różne filmowe konwencje, by opowiedzieć o tym, co dziać się może w głowie osób znajdujących się w potrzasku.

Adam Kruk

WSTRĘT

Po nakręceniu „Noża w wodzie”, uznawanego za jeden z najlepszych debiutów w historii polskiego kina, Roman Polański wyjeżdża do Anglii, gdzie realizuje swój pierwszy poza granicami Polski film. „Wstręt” to opowieść o Carol Ledoux, belgijskiej manikiurzystce mieszkającej ze starszą siostrą w Londynie. Nie potrafi się tu jednak odnaleźć, coraz mocniej ulegając swym lękom. W roli głównej boska Catherine Deneuve – rola ta umocniła jej legendarną sławę królowej chłodu.

127 GODZIN

Film Danny’ego Boyle’a (“Trainspotting”, “Slumdog. Milioner z ulicy”) ukazuje prawdziwą walkę o przetrwanie. Prawdziwą, bo historia wydarzyła się naprawdę. W 2003 roku amerykański podróżnik Aron Ralston (w filmie wciela się w niego James Franco) utknął ranny w ukrytej jaskini w Utah. Sam, w ciemnościach, znikąd pomocy – czy uda mu się przetrwać? Jak radzić sobie w takiej sytuacji? Odpowiedzi mogą być nieoczekiwane.

WILKOŁAK

Koniec II wojny światowej. Kilkoro dzieciaków wydostaje się z niedawno wyzwolonego obozu Gross-Rosen i zostaje umieszczonych pod okiem niejakiej Jadwigi (Danuta Stenka) w opustoszałym pałacyku. Pewnego dnia ośrodek zaczynają jednak atakować dawni strażnicy obozu: wygłodniałe wilczury błąkające się w okolicznych lasach. Dzieciaki znów muszą walczyć o przetrwanie… Film Adriana Panka, autora głośnego „Daas”, łączy w sobie elementy horroru, baśni i dramatu psychologicznego.

TAXI TEHERAN

Przed czterema laty dzieło Jafara Panahiego, mającego w Iranie od dekady zakaz robienia filmów, zostało przemycone na festiwal w Berlinie na pendrive’ie i zdobyło tam Złotego Niedźwiedzia. „Taxi Teheran” powstał w sposób nietypowy – Panahi umieścił na desce rozdzielczej prowadzonej przez siebie tytułowej taksówki telefon, rejestrujący wsiadających do wozu kolejnych rozmówców. Powstał przejmujący obraz skomplikowanej teherańskiej rzeczywistości, gdzie zniewolenie jest na porządku dziennym – mieszkańcy jednak pomysłowo nauczyli się je obchodzić.

53 WOJNY

Wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Czy faktycznie? Kiedy reporter Witek (Michał Żurawski) jeździ relacjonować kolejne wojny, jego żona (świetna Magdalena Popławska) przeżywa je wszystkie w domu. Mimo szczerego uczucia, które łączy parę, ich małżeństwo wisi na włosku – czy uda im się je ocalić? Pełnometrażowy debiut Ewy Bukowskiej, ukazujący więzienie, jakim może stać się własna psychika, powstał z inspiracji autobiograficzną książką Grażyny Jagielskiej „Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym”.