3PIRANIE, reż. Claudio Giovannesi | Włochy 2019 | 110′

10MALI MĘŻCZYŹNI, reż. Ira Sachs | USA 2016 | 85′

17MIĘDZY MORZEM A OCEANEM, reż. Isaki Lacuesta | Hiszpania 2018 | 135’

24KAMPER, reż. Łukasz Grzegorzek | Polska 2016 | 89’

Seanse – poniedziałki, godz. 19.00 | Bilety – 13 zł.
Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

mali mężczyźni

Świat ulega nieustannym przemianom, a wraz z nim role przypisywane płciom. Emancypacja kobiet i wyrównywanie szans sprawiają, że dominacja cech tradycyjnie przypisywanym mężczyznom, takich jak siła czy duch rywalizacji, ustępuje miejsca tym bardziej pokojowym i wspólnotowym. Zdejmuje to z panów sporo odpowiedzialności, ale i nakłada obowiązki. A może wcale nie? Zastanowimy się nad tym w lutym, oglądając cztery filmy poświęcone kondycji męskości we współczesnym świecie. Zjedziemy na południe Europy: do Włoch, gdzie w zrealizowanych na podstawie głośnej powieści Roberto Saviano „Piraniach” zobaczymy młodych Neapolitańczyków rekrutowanych do gangów. Za pośrednictwem „Między morzem a oceanem” wybierzemy się do hiszpańskiego San Fernando, w którym dwóch braci próbuje odnaleźć się wśród bezrobocia i braku perspektyw. W „Małych mężczyznach” odwiedzimy Nowy Jork i zobaczymy, jak dwie rodziny walczą ze sobą o drożejące nieruchomości oraz przyszłość swoich dzieci. W końcu, przyjrzymy się sytuacji naszych trzydziestolatków w „Kamperze” – filmie okrzykniętym najbardziej wiarygodnym portretem pokolenia w polskim kinie od lat. Zapraszamy do kina i do dyskusji.

Adam Kruk

PIRANIE

Młode wilczki z Neapolu palą trawę i wożą się na skuterach po pięknym mieście. Mimo malowniczych widoków, życie wcale nie przypomina tu raju: dzielnice starego miasta opanowane są przez Camorrę, która z jednej strony zastrasza mieszkańców, z drugiej imponuje im pieniędzmi i władzą. Szczególnie nastolatkom, chcącym wyrwać się z biedy i coś w życiu osiągnąć. Dlatego Nicola (Francesco di Napoli) przekształca grupę przyjaciół z podwórka w młodociany gang, zwany tutaj „paranzą” i sam szybko pnie się po drabinie przestępczej kariery. Czy uda mu się przetrwać w miejskiej dżungli i narzucić jej swoje przywództwo? „Piranie” są ekranizacją trzeciej powieści Roberto Saviano, autora „Gomorry”, który podczas ostatniego Berlinale odebrał nagrodę za najlepszy scenariusz. Nic dziwnego – film ogląda się z wypiekami na twarzy.

MALI MEŻCZYŹNI

Trzynastoletni Jacob wprowadza się z rodzicami do odziedziczonego po dziadku domu na Brooklynie. Nieśmiały chłopak zaprzyjaźnia się z Antonio – przebojowym synem Leonor (pamiętna z „Glorii” chilijska aktorka Paulina García), która wynajmowała od zmarłego nestora rodu lokal na sklepik. Między rodzinami rodzi się jednak konflikt dotyczący wysokości czynszu. Czy interesy rodzinne, różnice w pochodzeniu i sytuacji materialnej staną na drodze przyjaźni czy zwycięży solidarność chłopców? Ciepły, a jednocześnie niebanalny film Iry Sachsa – ikony amerykańskiego kina niezależnego – pokazuje, że „męskie kino” niekoniecznie musi być ostre, brutalne i oferować prostą wizję świata. „Mali mężczyźni” opowiadają bowiem przed wszystkim o różnicach między światem dziecka a dorosłego oraz naturze konfliktu, w którym nikt nie pozostaje ani bez racji, ani bez winy.

MIĘDZY MORZEM A OCEANEM

Historia dwóch braci z położonego niedaleko Kadyksu San Fernando, gdzie kryzys ekonomiczny mocno doświadczył mieszkańców – to miejsce o najwyższej stopie bezrobocia w Hiszpanii. Kiedy Isra wychodzi z więzienia, gdzie odsiadywał wyrok za handel narkotykami, wraca do rodzinnego miasteczka, aby odzyskać żonę i dzieci. Ale czy będzie im jeszcze potrzebny, skoro nie potrafi znaleźć porządnej pracy? Czy pomoże mu brat Cheíto, który wstąpił do wojska i wrócił właśnie z długiej misji? Łączący dokument i fikcję „Między morzem a oceanem” otrzymał Złotą Muszlę na festiwalu w San Sebastian – najważniejszej imprezie w hiszpańskojęzycznym świecie, stając się ważnym głosem w sprawie współczesnego „kryzysu męskości” oraz sytuacji ekonomicznej w Hiszpanii.

KAMPER

Kamper (Piotr Żurawski) i Mania (Marta Nieradkiewicz) to młode małżeństwo z Warszawy, wchodzące razem w dorosłe życie. On pracuje w korporacji jako tester gier komputerowych – lubi to, dobrze zarabia, ale zamiast testować cudze, chciałby napisać własną grę. Ona kocha gotować i planuje otwarcie knajpki. Wierzą, że ich marzenia mogą się spełnić, choć brakuje im determinacji. Kochają się, ale na ich związku pojawiają się pierwsze rysy… Jak dalej potoczy się ich wspólne życie? Film Łukasza Grzegorzka, który premierowo pokazano na festiwalu w Karlowych Warach, uznano za jeden z najlepszych debiutów w polskim kinie ostatnich lat i celny portret pokolenia trzydziestolatków. W szczególności młodych mężczyzn, próbujących sprostać sprzecznym wymaganiom, które stawia przed nimi współczesny świat.