PORTRET KOBIETY W OGNIU

reż. Céline Sciamma | Francja 2019 | 120′

Film Céline Sciammy z miejsca podbił serca publiczności festiwalu w Cannes i uwiódł jurorów, którzy nagrodzili go za scenariusz. Subtelny, a przy tym ognisty melodramat francuskiej reżyserki to pochwała kobiecego spojrzenia i jego imponujący manifest. Zmysłowy, romantyczny, a zarazem drapieżny, „Portret kobiety w ogniu” umyka melodramatycznym kliszom – przede wszystkim dzięki pełnokrwistym, odważnym bohaterkom, które rzucają wyzwanie swoim czasom.

DOBRZY NIEZNAJOMI

reż. Andrew Haigh | Wielka Brytania, USA 2023 | 105′

Jedna noc i spotkanie z tajemniczym sąsiadem, Harrym (Paul Mescal), całkowicie odmienia dotychczasowe życie Adama (Andrew Scott), mieszkańca opustoszałego londyńskiego bloku. W miarę rozwoju ich relacji Adama coraz bardziej pochłaniają wspomnienia z przeszłości. W pewnym momencie postanawia wrócić do miasteczka, w którym dorastał. Gdy trafia do rodzinnego domu, odnajduje swoich rodziców (Claire Foy i Jamie Bell) takimi, jakich pamięta z dnia ich śmierci przed trzydziestu laty.

FILADELFIA + QUIZ FILMOWY Z NAGRODAMI

reż. Jonathan Demme | USA 1993 | 125′

Doskonale zapowiadający się młody prawnik, Andrew Beckett (Tom Hanks), zostaje zwolniony z pracy w prestiżowej firmie prawniczej pod pretekstem tego, że się nie sprawdził. Prawdziwym powodem jest jednak jego choroba – AIDS. Zmuszony do obrony swej zawodowej reputacji, wynajmuje błyskotliwego adwokata Joe Millera (Denzel Washington), by wystąpił przeciwko jego byłym pracodawcom za nieuzasadnione zwolnienie.

EMILIA PÉREZ + SPOTKANIE Z DRAG QUEEN MONĄ LIZAK

reż. Jacques Audiard | Francja, USA, Meksyk 2024 | 130′

Oscarowy faworyt i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara.