CHŁOPCY Z FERAJNY + SPOTKANIE Z AKTOREM MARTINEM HARRISEM

reż. Martin Scorsese | USA 1990 | 146’

Oparty na książce Nicholasa Pileggi, współautora scenariusza, dramat gangsterski, opowiadający historię Henry’ego Hilla (życiowa rola Raya Liotty), który dzięki protekcji Jimmy’ego Conwaya (Robert De Niro) i Tommy’ego DeVito (Joe Pesci w roli nagrodzonej Oscarem) stopniowo wzrasta w hierarchii brooklyńskiej mafii. W tym czasie poznaje Karen, która staje się miłością jego życia. Ta idealna konstrukcja zaczyna się jednak rozpadać. Film uznany przez Rogera Eberta za najwybitniejszy obraz lat 90.

TAKSÓWKARZ + QUIZ FILMOWY Z NAGRODAMI

reż. Martin Scorsese | USA 1976 | 114’

Travis Bickle (jedna z najwybitniejszych kreacji Roberta De Niro) jest weteranem z Wietnamu. Doświadczenie wojenne wpływa na jego życie w formie chronicznej bezsenności. Postanawia wykorzystać tę przypadłość na swoją korzyść i zatrudnia się jako taksówkarz. Jednym z terenów jego działania staje się Bronx, gdzie Travis obserwuje najgorszą stronę Nowego Jorku. Tam poznaje młodziutką sexworkerkę Iris (Jodie Foster w nominowanej do Oscara roli – miała wtedy 14 lat). Jedno z najważniejszych filmowych rozliczeń z Wietnamem.

CZAS KRWAWEGO KSIĘŻYCA

reż. Martin Scorsese | USA 2023 | 206’

Na przełomie XIX i XX wieku ropa naftowa przyniosła fortunę plemieniu Osage, którzy z dnia na dzień stali się jednymi z najbogatszych ludzi na świecie. Bogactwo rdzennych Amerykanów natychmiast przyciągnęło białych intruzów, którzy manipulowali, wymuszali i okradali Osagów jak tylko mogli, zanim posunęli się do morderstw. Oparty na prawdziwej historii i opowiedziany poprzez niezwykły romans Ernesta Burkharta (Leonardo DiCaprio) i Mollie Kyle (Lily Gladstone), „Czas krwawego księżyca” to epicka westernowa saga kryminalna, w której prawdziwa miłość krzyżuje się z niewypowiedzianą zdradą.

POPIÓŁ I DIAMENT + SPOTKANIE Z FILMOZNAWCĄ DR DAWIDEM JUNKE

reż. Andrzej Wajda | Polska 1958 | 108’

Martin Scorsese podkreśla, że „Popiół i diament” to film, który wywarł na nim największe wrażenie. Gdy obejrzał go w 1961 roku, kiedy studiował w Washington Square Collage (obecnie New York University), to zaczął wierzyć, że w pewnym momencie będzie sam mógł robić filmy. „Popiół i diament” stał się dla niego filmem obsesyjnym, który oglądał wielokrotnie, niemalże za każdym razem, gdy grali go w którymś amerykańskim kinie.