
DROGA DO VERMIGLIO
reż. Maura Delpero | Francja, Włochy, Belgia 2024 | 119′
Ostatnie miesiące II wojny światowej. Spokojne życie mieszkającej w górskiej wiosce Vermiglio rodziny zakłóca pojawienie się młodego żołnierza, który dezerteruje z armii i szuka schronienia z dala od wojennego frontu. Mężczyzna nawiązuje romans z najstarszą córką miejscowego nauczyciela. Ich związek staje się katalizatorem przemian, zarówno w samej rodzinie, jak i w lokalnej społeczności, ujawniając długo skrywane emocje, tajemnice i konflikty.
PAŃSTWO ROSE
reż. Jay Roach | Wielka Brytania, USA 2025 | 120′
Życie Ivy (Olivia Colman) i Theo (Benedict Cumberbatch) na pierwszy rzut oka wydaje się być spełnionym snem: zawodowe sukcesy, udane małżeństwo, cudowne dzieci. Jednak gdy kariera Theo zaczyna gwałtownie podupadać, a zawodowe ambicje Ivy rozkwitają, między małżonkami wybucha zaciekła rywalizacja podszyta skrywanymi od dawna pretensjami. Państwo Rose to nowoczesna reinterpretacja filmu z 1989 roku pt. Wojna państwa Rose, opartego na powieści Warrena Adlera.
CHOPIN, CHOPIN!
reż. Michał Kwieciński | Polska 2025 | 133′
Paryż, 1835 rok. Fryderyk Chopin ma 25 lat i jest ulubieńcem paryskich salonów, arystokracji i króla Francji. Żadne znaczące wydarzenie nie może odbyć się bez jego udziału. Widzimy go podczas nocnych eskapad i afterparty po koncertach. Zazwyczaj pełnego energii, przykrywającego chorobę żartem. Jego życie ucieka, jednak Fryderyk nie zwalnia. Tworzy swoje największe dzieła, czasem na specjalne zamówienie, a jednocześnie z powodów finansowych, udziela lekcji gry na fortepianie. Jest podziwiany przez przyjaciół i uwielbiany przez kobiety. Z czasem jednak odkrywa, że najważniejsza w jego życiu jest muzyka.
FRANZ KAFKA
Agnieszka Holland | Czechy, Niemcy, Polska 2025 | 136’
Franz Kafka – młody człowiek uwięziony w koszmarze biurokratycznej codzienności, przypominającej dzisiejszą rzeczywistość pracowników wielkich korporacji. Wegetarianin z wyboru – zanim stało się to powszechne. Syn despotycznego ojca uwikłany w kruche relacje z kobietami. Pogrążony w egzystencjalnym kryzysie na długo przed tym, kiedy samotność stała się efektem ubocznym mediów społecznościowych. Niezrozumiany, pełen lęków, uciekał w świat ironii, absurdu i wyobraźni, tworząc dzieła, które uczyniły go jednym z najwybitniejszych pisarzy XX wieku.

