W DKF „Centrum” świętujemy przez cały grudzień, przyglądając się różnym obliczom cudowności, magii i świętości (a także ich szarganiu). Na początek głośny „Szczęśliwy Lazzaro”, czyli współczesna wariacja na postać Łazarza – patrona żebraków i trędowatych. Portret sielskiej włoskiej prowincji spotka się tu w aurze realizmu magicznego z krytyką klasowych nierówności. Tydzień później, w „Nieposłusznych” Chilijczyka Sebastiána Lelio, wkroczymy w świat ortodoksyjnych Żydów, by zobaczyć, jak zostaje on wywrócony do góry nogami przez namiętność… Podczas ostatniego spotkania przeniesiemy się natomiast do Północnej Macedonii: poznamy lokalne rytuały, a także zakazy, którym czoła stawi tytułowa bohaterka filmu „Bóg istnieje, a jej imię to Petrunia”. We wszystkich tytułach tradycja skonfrontować będzie się musiała z nowoczesnością, a to co święte z tym, co ludzkie. Bo na styku sacrum i profanum dzieją się rzeczy najciekawsze.

Adam Kruk

 

Szczęśliwy Lazzaro (Lazzaro Felice)

reż. Alice Rohrwacher

Włochy, Francja, Szwajcaria, Niemcy 2018 | 125’

Tytułowy Lazzaro (Adriano Tardiolo) nie zna gniewu, smutku, ironii. Cieszy go każda chwila, każdemu próbuje pomóc – mimo że w feudalnej wiosce role rozdzielone są od początku, a szanse na awans iluzoryczne. Co zmienić może przyjaźń ze zbuntowanym synem markizy?  Nagrodzona w Cannes za scenariusz niezwykła opowieść od Alice Rohrwacher („Cuda”) – jednej z najważniejszych współczesnych włoskich reżyserek, która korzystając z motywów biblijnych, opowiada o przenoszeniu się w czasie archetypicznych postaci, tradycji, a także klasowych uwarunkowań.

Nieposłuszne (Disobedience)

reż. Sebastián Lelio
Wielka Brytania, USA, Irlandia 2017 | 114’

Ronit (Rachel Weisz) przed laty porzuciła ortodoksyjną żydowską wspólnotę w Londynie, by cieszyć się wolnością i spełniać zawodowo za oceanem. Powraca jednak pogrzebać ojca i skonfrontować się z tymi, których pozostawiła za sobą – rabinem Dovidem (Alessandro Nivola) i religijną Esti (Rachel McAdams). Anglojęzyczny debiut Chilijczyka Sebastiána Lelio, autora „Glorii” i „Fantastycznej kobiety”, pełny jest napięcia między indywidualnymi pragnieniami a społecznymi oczekiwaniami.

Bóg istnieje, a jej imię to Petrunia

reż. Teona Strugar Mitevska
Macedonia, Słowenia, Chorwacja, Francja, Belgia 2019 | 100’

W Macedonii istnieje tradycja wrzucania przez popa krzyża do rzeki – kto go wyłowi, będzie błogosławiony. Choć na krucyfiks czyha banda ambitnych chłopaków, przypadkowo to Petrunii – dziewczynie, która nie doświadczyła w życiu wiele szczęścia – udaje się go złowić. Uruchamia to lawinę zdarzeń: oddania krzyża domagają się konkurenci i kościół; sprawa trafia do mediów oraz na policję. Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami film wywołał protesty macedońskiego kościoła prawosławnego.