Transhumanizm przejawia się w kinie na różne sposoby – z jednej strony jako cyberpunk, filmy Davida Cronnenberga, przekraczanie granicy śmierci, z drugiej w postaci szacunku dla wszystkich istot rozumnych: ludzkich i nie-ludzkich, a zatem zwierząt, roślin, sztucznych inteligencji. W ostatnich latach kino transhumanistyczne, lubiące krzyżować człowieka z inną materią, przeżywa prawdziwy rozkwit. Przykładem tego może być sukces „Titane” nagrodzonego w zeszłym roku Złotą Palma w Cannes – zobaczymy go na otwarcie jesiennego sezonu w DKF „Centrum”. Potem poznamy skandynawską trolicę w „Granicy”. Na koniec klasyka przekraczania człowieczeństwa, czyli „Pinokio” w przepięknej baśniowej wersji Matteo Garrone. Poznajcie i pokochajcie przedziwne stwory!

Adam Kruk

 

Poniedziałki, godz. 19.00 | bilety 16 zł

Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Titane

reż. Julia Ducournau, Francja / Belgia 2021, 108’

Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes spektakularny film Julii Ducournau („Mięso”) to jedna z największych sensacji zeszłego roku. Alexia (Agathe Rousselle) jako dziecko uległa wypadkowi samochodowemu, wskutek czego do mózgu wszyto jej tytanową płytkę. Jako dorosła osoba jest zbiorem sprzeczności – uprawia namiętnie taniec erotyczny, ale też wchodzi w przedziwną relację z samochodem… A to tylko początek jazdy bez trzymanki, jaką jest „Titane” – zapnijcie pasy!

Granica (Gräns)

reż. Ali Abbasi, Dania / Szwecja 2018, 101’

Zdeformowana Tina (Eva Melander) pracuje jako celniczka na lotnisku – jest świetna w wyłapywaniu przemytników i innych podejrzanych typów. Umie bowiem wyczuwać ludzkie emocje. Może dlatego, że bardzo – już na poziomie fizycznym – odbiega od normy? Gdy pozna podobnego do siebie stwora, zacznie zadawać sobie pytania o własną tożsamość. Niezwykła opowieść Irańczyka Aliego Abbasiego dostała nominację do Oscara za najlepsza charakteryzację oraz Europejską Nagrodę Filmową za efekty specjalne.

Pinokio

reż. Matteo Garrone, Włochy / Francja / Wielka Brytania 2019, 125’

Na malowniczych wzgórzach Toskanii poczciwy stolarz Dżepetto (Roberto Benigni) szuka zarobku, ale nikt nie chce dać mu pracy. Z kawałka pieńka struga więc sobie pajacyka – nie będzie od tego bogatszy, ale może trochę mniej samotny? Laleczka ożywa i od razu bierze nogi za pas… Ekranizacja powieści Carlo Collodiego autorstwa Matteo Garrone („Gomorra”, „Pentameron”) swoją baśniowością, ale i wiernością oryginałowi podbiła Włochy, gdzie stała się wielkim hitem.