„Miłość jest jak pojemnik, do którego wrzucamy wszystko” – pisał Domenico Starnone w powieści „Sznurówki”, której ekranizację zatytułowaną „Wszystko zostaje w rodzinie” zobaczymy w czerwcu podczas DKF „Centrum”. To przewrotny film o neapolitańskiej rodzinie, która, pomimo licznych kryzysów, próbuje pozostać razem. Silne więzy – szczególnie te rodzinne – mieszają i plotą ze sobą najrozmaitsze emocje, które weźmiemy pod lupę także w trzech pozostałych filmach. Poświęcone będą skomplikowanym relacjom rodzinnym: budującym i ekscytującym, a niekiedy także trudnym i toksycznym. Zawsze jednak więzy te ubrane będą w pasjonujące filmowe widowisko – jak w „Gnieździe”, gdzie śledzimy losy zamożnej rodziny, ulegającej coraz mocniej żądzy pieniądza i sukcesu, albo w „Opowieści o trzech siostrach”, rozgrywających się na kryjącej nie mniej tajemnic ubogiej tureckiej prowincji. Na koniec summa austriackiego mistrza kina, Michaela Hanekego, jego słynny „Happy End” – bo to ostatni film w DKF „Centrum” przed wakacyjną przerwą. Cudownego filmowego lata!

Adam Kruk

Gniazdo (The Nest)

reż. Sean Durkin, Wielka Brytania, Kanada 2020

Nowy Jork, lata 80. Zamożna czterosobowa rodzina O’Hara postanawia przeprowadzić się do Wielkiej Brytanii, gdzie Rory (Jude Law) ma zacząć nową pracę, a Alison (Carrie Coon) uczyć jazdy konnej. Jednak nie wszyscy w rodzinie są tym pomysłem zachwyceni. Jak przeprowadzka wpłynie na ich życie? Premiera „Gniazda” odbyła się na festiwalu w Sundance, gdzie zachwyt wzbudziły szczególnie kreacje aktorskie i niebanalny scenariusz, składające się na złożony portret psychologiczny relacji rodzinnych.

Opowieść o trzech siostrach (Kiz Kardesler)

reż. Emin Alper, Turcja, Niemcy, Holandia, Grecja 2019

Pokazywany na festiwalu w Berlinie baśniowy film Emina Alpera – jednego z najważniejszych współczesnych tureckich reżyserów. W górskiej osadzie w Anatolii mieszkają trzy siostry z ojcem, który, by poprawić sytuację materialną rodziny, posyła swe córki do opieki nad dziećmi w bogatszych miejskich domach. Każda z nich zostaje jednak ze stancji odesłana, a każda z innych powodów… Stopniowo poznajemy ich skrywane marzenia i tajemnice.

Wszystko zostaje w rodzinie (Lacci)

reż. Daniele Luchetti, Włochy 2020

Słodko-gorzki portret neapolitańskiej rodziny, ekranizacja głośnej powieści „Sznurówki” Domenico Starnone. Aldo (Luigi Lo Cascio) i Vanda (Alba Rorhwacher) są małżeństwem z dwunastoletnim stażem i dwójką dzieci. Rodzinną sielankę gwałtownie przerywa niespodziewane wyznanie mężczyzny, które wpłynie na życie całej czwórki. Film Daniele Luchettiego – jednego z najpopularniejszych reżyserów we Włoszech – premierę miał na festiwalu w Wenecji.

 

Happy End

reż. Michael Haneke, Austria, Francja, Niemcy 2017

Jeden z najwybitniejszych na świecie współczesnych reżyserów, Michael Haneke, w swoim ostatnim jak dotąd filmie łączy motywy ze swoich wcześniejszych dzieł w opowieść o bogatej rodzinie z południa Francji. Każdy z jej członków ma inne problemy: z karierą, z alkoholem czy życiem uczuciowym. Niby są razem, a jednak każdy przeżywa je oddzielnie. Czy uda się scalić kruchy rodzinny organizm? W obsadzie m.in. Jean Louis Trintignant i Isabelle Huppert.