reż. Janusz Morgenstern | Polska 1960 | 80’

Ona, Francuzka – córka dyplomaty, nowoczesna, praktyczna, od niedawna pełnoletnia. On, Polak – artysta teatralny, do niedawna student. Spotykają się przypadkiem latem w Gdańsku, powietrze pachnie miłością – zbliżają się do siebie mimo bariery językowej i rozbieżnych planów. Debiut reżyserski Janusza Morgensterna nagrodzony na festiwalach w Standfordzie oraz w Melbourne jest jednym z najbardziej kochanych polskich filmów lat 60.

***

Film prezentujemy z audiodeskrypcją i napisami, spotkanie tłumaczone będzie na PJM.

Wydarzenie jest dostosowane za pomocą pętli indukcyjnej.  Kino zapewnia odbiorniki z słuchawkami do audiodeskrypcji.

Od 1 października 2022 r. do 15 czerwca 2023 r. w Dolnośląskim Centrum Filmowym we Wrocławiu realizowane jest przedsięwzięcie grantowe: „Kultura bez barier w DCF” polegające na poprawie dostępu do instytucji kultury na poziomie widzenia i słyszenia, będące częścią projektu „Kultura bez barier”.

***

Seans odbędzie się w ramach cyklu Krótka Historia Polskiego Kina, którego inicjatorem jest Stowarzyszenie Kin Studyjnych.

O cyklu:

Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.

Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.

Każdy tytuł prezentowany będzie w danym miesiącu w wybranych kinach studyjnych.

 

Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz

Partnerzy: WFDiF, DI Factory

Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej