
Zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie przygotowane przez Dolnośląskie Centrum Filmowe we współpracy z Festiwalem Feminatywa. 16 listopada w kinie DCF odbędzie się Feministyczny Maraton Filmowy, podczas którego pokażemy trzy filmy wyreżyserowane przez kobiety. Bilety na pojedyncze seanse kosztują 21 zł, a karnet na cały maraton dostępny jest w specjalnej cenie 48 zł.
Feminatywa to festiwal feministyczny o profilu społeczno-kulturalnym, tworzący bezpieczną przestrzeń dialogu kobiet o ważnych i aktualnych tematach. Organizowany od 2020 roku przez Miejską Bibliotekę Publiczną im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu, w tym roku odbywa się po raz szósty pod hasłem „Wspólnie tworzymy zmianę”.
Tegoroczna edycja koncentruje się na wielowymiarowych doświadczeniach kobiet – ich ciałach, głosach i sprawczości. Festiwal podejmuje refleksję nad kulturowymi wzorcami piękna, różnymi perspektywami macierzyństwa oraz społecznym wymiarem kobiecej niezależności. Tematy poruszane w dyskusjach w filiach Biblioteki znajdą swoje odzwierciedlenie również w prezentowanych filmach.
Pełny program Festiwalu Feminatywa dostępny jest na stronie:
https://biblioteka.wroc.pl/festiwal-feminatywa-2025-program/
Organizatorka: Miejska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu
Saint Omer | reż. Alice Diop | Francja 2022 | 122'
W jednym z francuskich sądów rusza proces młodej imigrantki oskarżonej o przyczynienie się do śmierci swojej 15-miesięcznej córeczki. Brzmi jak punkt wyjścia dla dramatu sądowego z wyciskającymi łzy wyznaniami oskarżonej i błyskotliwymi ripostami prawników? Nic z tego. W tym inspirowanym faktami debiucie fabularnym Alice Diop zręcznie unika gatunkowych klisz. Zamiast uspokoić nasze sumienia i doprowadzić do prostego napiętnowania morderczyni, reżyserka – nie usprawiedliwiając bohaterki – stara się przedstawić szersze tło jej czynu. Saint Omer daje się odczytać jako nowa wersja mitu o Medei, historia alienacji jednostek zawieszonych między dwiema kulturami, a także świadectwo dramatycznych następstw, jakie niosą za sobą toksyczne relacje z bliskimi.
Brzydka siostra | reż. Emilie Blichfeldt | Norwegia, Dania, Rumunia, Polska, Szwecja 2025 | 110'
Czy kiedyś czułaś się gorsza, odrzucona, niekochana, samotna, wściekła? Czy zrobiłabyś absolutnie wszystko, żeby poczuć się piękna? „Brzydka siostra” to historia Elwiry, która żyje w cieniu swojej bajecznie pięknej siostry. W świecie, gdzie uroda to waluta, a królewski bal przypomina bezwzględne igrzyska, Elwira postanawia za wszelką cenę poślubić księcia. Największą przeszkodą, aby podbić serce wymarzonego mężczyzny i rozpocząć nowe lepsze życie, jest Kopciuszek. To nie jest bajka dla grzecznych dziewczynek, to obrzydliwie wciągająca opowieść o obsesji piękna, aż do bólu, która fascynuje, miażdży i zostawia ślad.
Balkoniary | reż. Noémie Merlant | Francja 2024 | 104'
Żar leje się z nieba. Mieszkańcy i mieszkanki Marsylii chowają się przed słońcem w swoich domach, spędzając większość czasu na balkonach. To doskonały punkt, żeby obserwować sąsiadów, o czym przekonują się trzy „Balkoniary”. Obiektem ich zainteresowania jest tajemniczy przystojniak mieszkający w kamienicy naprzeciwko. Dziewczyny wygłupiają się, piją wino i stwierdzają jednego z wieczorów, że odwiedzą nieznajomego. Historia zaczynająca się jak rasowy kryminał, szybko staje się opowieścią o pożądaniu i przemocy seksualnej. Drapieżna czarna komedia łączy się z groteskowym horrorem i seksualnie wyzwolonym romansem. Noémie Merlant („Portret kobiety w ogniu” oraz gwiazda nowej wersji „Emmanuelle”) pokazuje talent reżyserski, w przewrotny sposób punktując pełne wyższości podejście mężczyzn do kobiet

