Galeria Uffizi we Florencji: podróż w głąb Renesansu

Opowieść zaczyna się w miejscu, które symbolizuje przejście od średniowiecza do renesansu – w kaplicy Brancaccich kościoła Santa Maria del Carmine z freskami Masolina i Masaccia i dzieł młodych artystów, którzy przyczynili się do tej wielkiej rewolucji, stymulowanej przez mecenat rodziny Medyceuszy, szczególnie Wawrzyńca Wspaniałego. Następnie wędrujemy przez najważniejsze budynki i pałace Florencji, podziwiamy arcydzieła Leonarda i Botticellego, by dotrzeć do monumentalnego Dawida Michała Anioła. Subtelną narrację filmu powierzono postaci historycznej, Wawrzyńcowi Wspaniałemu.

Muzeum Prado – kolekcja cudów

Filmowa podróż po jednym z najsłynniejszych muzeów świata. Madrycką chlubę, Museo Nacional del Prado, odwiedza rocznie 3 miliony zwiedzających, by podziwiać ponad 8 tysięcy dzieł. Prado ma unikatową kolekcję malarstwa hiszpańskiego, włoskiego, niderlandzkiego, flamandzkiego oraz niemieckiego, francuskiego i angielskiego, a także zbiory rzeźby rzymskiej i staroiberyjskiej oraz wyroby rzemiosła artystycznego.

Klimt i Schiele. Eros i psyche

Dokument „Klimt i Schiele. Eros i Psyche” opowiada o niezwykłym momencie dla sztuki, literatury i muzyki, w którym wśród artystów krążą nowe idee, Freud odkrywa popędy psychiki a kobiety zaczynają walkę  niezależność.

Van Gogh. Pola zbóż i zachmurzone niebiosa

Nowe spojrzenie na malarstwo Van Gogha poprzez spuściznę kolekcjonerki – Helene Kröller-Müller, która na początku XX wieku kupiła prawie 300 jego dzieł. Okazją do opowiedzenia historii kolekcji była wyjątkowa wystawa Van Gogha w Vicenzy. Film przedstawia egzystencjalną udrękę malarza, widzianą przez fragmenty listów do brata Theo. To one wyznaczają tempo wystawy i inspirują do pokazania miejsc, w których Van Gogh mieszkał – od Paryża po Prowansję.

"Nenufary" Moneta - cuda z wody i światła

Opowieść o fascynacji Moneta światłem i wodą, z której malarz nie mógł się wyrwać, więc przekształcił ją w swój własny rodzaj magii. To także opowieść o radykalnych ideach, które zrewolucjonizowały sztukę współczesną: wyraźnym zamiarem Moneta było przeniesienie na płótno pierwszego, czystego wrażenia form i przedmiotów, jakie pojawiają się w oku, które nigdy wcześniej ich nie widziało. Film jest wyjątkowym spojrzeniem na arcydzieła znajdujące się w Muzeum Orangerie, Muzeum Marmottan, Muzeum Orsay i Giverny.

Gauguin na Tahiti. Raj utracony

Paul Gauguin jest postacią budzącą wyjątkowe emocje w świecie sztuki. Buntownik, który poświęcił wygody zachodniego społeczeństwa, by szukać artystycznego spełnienia na wyspach Oceanu Spokojnego? Czy może hipokryta i degenerat, który utrwalił egzotyczne klisze społeczne i wykorzystywał swój status, by omamiać kobiety z tropikalnego raju?

Vermeer. Blisko mistrza

Zgodnie z obietnicą w tytule, „Blisko mistrza” zdejmuje słynne dzieła ze ścian, wyjmuje z ram i zabiera do laboratorium, by ukazać nam w zbliżeniu oszałamiające detale – na przykład „Dziewczyny z perłą” – i odsłonić ukryte pod farbą warstwy. Twórcy pozwalają nam tez zajrzeć za kulisy najgłośniejszej wystawy tego roku, na której amsterdamskie Rijksmuseum zgromadziło większość z istniejących 35 obrazów genialnego Holendra. Dokument Suzanne Raes jest też intrygującym portretem zbiorowym muzealników, kuratorów, konserwatorów, kolekcjonerów, handlarzy sztuką – ekspertów i pasjonatów. Opowiada więc i o tych, którzy swoje życie związali z artystą, pragnąc być jak najbliżej jego dzieł, geniuszu i tajemnicy.

Goya. Śladami mistrza

„Goya. Śladami mistrza” to przewodnik po najważniejszych dla malarza miejscach (jak rodzinny dom w maleńkim Fuendetodos), kluczowych wydarzeniach z jego życia i najwspanialszych dziełach. Carrière błyskotliwie i ze swadą opowiada o zamiłowaniu Goyi do malowania kobiecych stóp, rozwiązuje zagadkę tajemniczych gestów, tłumaczy, jak choroby i utrata słuchu wprowadziły czerń na płótna mistrza. Carrière był od lat zafascynowany malarstwem Goyi, a swój podziw dzielił z innym wielkim Hiszpanem, Luisem Buñuelem, z którym przyjaźnił się i współpracował. Duch tego ostatniego stale towarzyszy mu w tej wędrówce. Zarejestrowana w dokumencie „Goya. Śladami mistrza” wyprawa okazała się być szczególną, bo ostatnią podróżą Jean-Claude’a Carrière. Pisarz zmarł przed ukończeniem prac nad filmem, który tym samym stał się hołdem także dla niego.

Picasso. Buntownik w Paryżu

Z jedną walizką, nie znając francuskiego – tak młodziutki Pablo postanowił podbić Paryż. Film skupia się na latach spędzonych w kipiącym twórczą energią mieście, który stał się drugim domem pochodzącego z Malagi malarza. Jako hiszpański imigrant był na celowniku policji, jako artysta rewolucjonizujący sztukę błyskawicznie podbił salony. Jego styl wciąż ewoluował, malował intensywnie i niechętnie rozstawał się z pracami.