Wrocław, 14.09.2023
XVII Dolnośląski Konkurs Filmowy został rozstrzygnięty. Dofinansowanie otrzymało pięć filmów, w tym trzy fabuły i dwa dokumenty. Filmy zostały wyłonione spośród siedemnastu złożonych projektów. Budżet tegorocznej edycji wyniósł 527 106 złotych netto.
Dofinansowanie w XVII edycji Dolnośląskiego Konkursu Filmowego otrzymały filmy:
- „Dziadku, wiejemy!”, reż. Olga Chajdas, prod. Furia Film Karolina Galuba – 180 000 zł (film fabularny)
- „Mamka”, reż. Magnus von Horn, prod. Lava Films sp. z o.o. – 110 000 zł (film fabularny)
- „Lachtara-Tęsknota”, reż. Sebastian Chondrokostas, prod. MWM MEDIA sp. z o.o. – 110 000 zł (film fabularny)
- „Wszystko o mojej mamie”, reż. Krzysztof Pulkowski, prod. Mediabrigade sp. z o.o. – 100 000 zł (film dokumentalny)
- „Przynoszę ci dzikość”, reż. Dyba Lach (Katarzyna Lach), prod. DYBA & LACH sp. z o.o. – 27 106 zł (film dokumentalny)
„Dziadku, wiejemy!” to komedia familijna osadzona w scenerii Dolnego Śląska, film drogi, tonacją i humorem sytuacyjnym przywodzący na myśl „Little Miss Sunshine”. Jagoda – energiczna 10-latka, zdecydowaniem i fantazją przypominająca Pippi Langstrumpf, porywa z domu spokojnej starości swojego dziadka i razem ruszają w podróż przez Polskę w poszukiwaniu tajemniczego „Światła morza”. A że dziadek bardziej niż dobrotliwego staruszka z bajek przypomina Jacka Sparrowa z „Piratów z Karaibów”, po drodze czeka ich sporo przygód i awantur.
„Mamka” to intrygująca i pełna mroku historia matki, która powierza swoje dziecko w opiekę „diablicy”. Inspirowana wydarzeniami związanymi z procesem Dagmar Overby, najsłynniejszej seryjnej morderczyni w Danii przed stu lat, baśń-moralitet ze scenografią Jagny Dobesz oraz Bystrzycą Kłodzką i Wrocławiem w tle.
„Lachtara-Tęsknota” to film drogi opowiadający o problemach rodziny rozbitej wskutek różnic kulturowych i migracji. Ojciec grek i jego syn z Polski pół-Grek, obaj na życiowym zakręcie, spotykają się po 20 latach w Atenach, żeby po śmierci byłej żony i matki podzielić rodzinne mieszkanie w Wałbrzychu. Zmuszeni okolicznościami i pełni wzajemnych wyrzutów, odbywają podróż śladami ucieczki Greków przed wojną domową z 1949 roku. Dla syna to spóźniona lekcja męskiej odwagi i historii greckich imigrantów w Polsce, dla ojca – odpowiedzialności i pokory.
„Wszystko o mojej mamie” opowiada o Agnieszce Kotlarskiej, modelce i fotomodelce, pierwszej Polce, która zdobyła tytuł Miss International, tragicznie zmarłej w wieku 24 lat we Wrocławiu. Patrycja, córka Agnieszki, kończy 30 lat. Miała niespełna 3 lata, kiedy straciła mamę, sławną mamę, modelkę Ralpha Laurena, twarz kampanii Estee Lauder, dziewczynę z przyszłością, zamordowaną na jej oczach przez stalkera. Patrycja nie wie o niej nic, jednak czuje, że już dojrzała do konfrontacji z pamięcią o mamie. Prowadzona przez ojca wśród pamiętników, dokumentów, listów, filmów i zdjęć rusza w podróż, aby odzyskać to, co straciła.
„Przynoszę ci dzikość” to dokumentalna podróż, która stawia pytania o wolność rzek i ludzi, o relację człowieka i natury, ekosystemowe splątania oraz wątek dzikości w człowieku. Towarzyszymy zaangażowanemu w sprawy Odry muzykowi Michałowi Zygmuntowi, który chce przepłynąć 1300 km ze wschodu na zachód tradycyjną, drewnianą łodzią, aby symbolicznie przywieźć zdegradowanej rzece dzikość. Wyprawa Michała pozwala dostrzec różnice między dzikimi rzekami a tymi uregulowanymi przez człowieka, unaocznia problemy związane z ochroną przyrody, daje przyjrzeć się polskiemu krajobrazowi, ale przede wszystkim zagłębić się w rzeczny świat niezwykłej, pozaludzkiej przyrody z perspektywy człowieka, który uważnie słucha.
W tegorocznej edycji konkursu projekty oceniane były merytorycznie w dwóch zespołach eksperckich:
- Filmy fabularne: Natalia Grzegorzek, Agnieszka Smoczyńska-Konopka, Janusz Wąchała (dodatkowo ocena ekonomiczna)
- Filmy dokumentalne: Łukasz Kowalski, Anna Wydra (dodatkowo ocena ekonomiczna)
Producenci wystąpili w XVII Dolnośląskim Konkursie Filmowym o dofinansowanie w wysokości łącznie blisko 5 000 000 zł. Budżet tegorocznej edycji wyniósł 527 106 zł netto przekazanych przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego (500 000 zł) i Dolnośląskie Centrum Filmowe (27 106 zł z wpływów z eksploatacji wcześniejszych koprodukcji DCF).
Podejmując decyzję o przyznanych wkładach koprodukcyjnych komisja kierowała się opiniami ekspertów, strukturą finansowania projektów, udziałem dolnośląskich twórców i firm w produkcji, wysokością kwoty deklarowanej przez producentów do wydatkowania na terenie województwa dolnośląskiego, związkiem tematyki filmów z Dolnym Śląskiem, dotychczasowym dorobkiem producenta i reżysera (w tym rezultatami artystycznymi i ekonomicznymi ich poprzednich realizacji) i spodziewanym efektem promocyjnym filmu dla województwa dolnośląskiego.
Koproducentem dofinansowanych filmów będzie Dolnośląskie Centrum Filmowe, Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego.