Soviet Bus Stops

Dania, Kanada, Estonia, Wielka Brytania, Szwecja / Denmark, Canada, Estonia, UK,
Sweden, 2022, 57 min
Reżyseria / Directed by: Kristoffer Hegnsvad
Zdjęcia / Cinematography by: Nikolas Zajicek
Producent / Producer: Ian Toews, Christopher Herwig
Produkcja / Production: Empty Chairs, Fuel, 291 Film Company
Montaż / Editing: Jason Britski
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – FF Vancouver /
Vancouver FF, 2023 – CPH DOX Kopenhaga / CPH:DOX Copenhagen

Na początku XXI wieku kanadyjski fotograf Christopher Herwig rozpoczął poszukiwanie
oryginalnych radzieckich przystanków autobusowych na terenach postsowieckich, od Kijowa
do Władywostoku. Publikował wysoko cenione przez krytyków albumy zdjęć, w których
ukazywał różne typy przystanków utrzymane w wielu stylach: od brutalizmu do wybuchowej
i szalonej fantazji. Kręcony przez siedem lat film pokazuje efekty poszukiwań Herwiga,
zdradzając również historie powstania poszczególnych przystanków. Zawiera także rozmowy
z niektórymi z ich twórców.

Architecture, like anything else during the Soviet period, was under strict centralized
supervision. While art and grand monuments were expected to advance the state narrative of
communism as paradise on earth, sometimes the benign bus stops were overlooked. As a
result, hundreds of architecturally distinctive bus stops are now scattered across the former
Soviet Republic. Their bus stops were built as quiet acts of creativity against overwhelming
state control. In 2002, Canadian photographer Christopher Herwig came across his first of
these distinctive pieces of architecture, and has since pioneered a bus stop hunting trend from
Kiev to Vladivostok. The bus stops he has chronicled represent an astonishing variety of
original styles and types, from the strictest Brutalism to exuberant whimsy.