W maju w Dyskusyjnym Klubie Filmowym „Centrum” przyjrzymy się temu, jak współcześni filmowcy badają napięcie między zdrowiem a chorobą i mierzą puls bohaterów codzienności. Cykl otworzy urocze „Kłamstewko”, które cztery lata temu zawojowało kina, stawiając pytania nie tylko o to, czy lepsze dla zdrowia jest tai-chi czy zachodnia medycyna. W ramach festiwalu Millennium Docs Against Gravity premierowo zobaczymy tegorocznego laureata berlińskiego Złotego Niedźwiedzia – „Adamant” wybitnego francuskiego dokumentalisty, Nicolasa Philiberta, przed którym rzeczywistość odkrywa całą gamę kolorów żywszych niż fikcja. Następnie z „Chorą na siebie” przeniesiemy się do Norwegii, gdzie przyjrzymy się dylematom i obsesjom zafiksowanych na sobie skandynawskich artystów. Na koniec spektakularny wizualnie „Vortex” – najnowsze dzieło skandalisty Gaspara Noé, który pokazuje, że w kinie wciąż jest przestrzeń na eksperymenty, które zawsze w DKF „Centrum” celebrujemy. Na zdrowie!

Adam Kruk

Kłamstewko (The Farewell)

reż. Lulu Wang | Chiny, USA 2019 | 98’

Przebój festiwalu w Sundance. Akcja „Kłamstewka” rozpoczyna się w Stanach Zjednoczonych, gdzie rodzina dostaje wiadomość o chorobie mieszkającej w Chinach babci. Przybywają więc do Państwa Środka, by spędzić z nią ostatnie chwile, ukrywając informacje o stanie jej zdrowia. Wychowana w Ameryce Billy (nagrodzona Złotym Globem Awkwafina) ma wątpliwości co do konfucjańskich wartości, którymi kieruje się jej rodzina, ale podróż ta odmieni i jej życie.

Adamant (Sur l’Adamant) | 20. Millennium Docs Against Gravity

reż. Nicolas Philibert | Francja 2023 | 107’

Zwycięzca Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym Berlinale opowiada o Adamant – wyjątkowym miejscu na mapie Paryża. Pływający ośrodek opieki dziennej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zacumowany nad Sekwaną, tuż przy moście Charlesa de Gaulle’a, istnieje od 13 lat. Przyjmuje dorosłych i oferuje im terapię poprzez sztukę – głównie muzykę, malarstwo, rękodzieło, literaturę i kino. Prowadzący kurację zespół stanowi przeciwwagę dla często zdehumanizowanej współczesnej psychiatrii.

 

Chora na siebie (Syk Pike)

reż. Kristoffer Borgli | Norwegia, Szwecja 2022 | 95’

Czarna komedia, wydarzenie skandynawskiego kina ostatnich lat. Thomas i Signe są parą artystów, którzy próbują zaistnieć w kulturalno-towarzyskim światku Oslo. Oboje – reprezentując narcystyczną osobowość właściwą naszym czasom – marzą, by zostać dostrzeżeni i doceni. Jemu zaczyna się to udawać – kiedy odnosi artystyczny sukces, Signe decyduje się wyjść z jego cienia. Udawanie alergii na orzechy okaże się tylko wstępem do kolejnych perypetii.

Vortex

reż. Gaspar Noé | Francja, Belgia, Monako 2021 | 142’

Gaspar Noé to od ponad dwóch dekad jedno z najważniejszych nazwisk współczesnego kina. Tym razem twórca „Nieodwracalnego”, „Wkraczając w pustkę” czy „Climaxu” opowiada o dojrzałym małżeństwie (legendy kina: Françoise Lebrun i Dario Argento), które stopniowo traci kontakt z rzeczywistością. Noé stosuje niezwykle efektowny zabieg podziału ekranu na dwie części, podkreślający samotność bohaterów, ich zagubienie i niemoc wyjścia poza własne doświadczenie.