7 – HIGH LIFE, reż. Claire Denis | Francja, USA, Wielka Brytania, Niemcy, Polska 2018 | 110′

14 – NAWET GÓRY PRZEMINĄ, reż. Jia Zhangke | Chiny, Francja, Japonia 2015 | 126’

21 – MR. NOBODY, reż. Jaco Van Dormael | Belgia, Francja, Niemcy 2009 | 141’

28 – MAMA, reż. Xavier Dolan | Kanada 2014 | 160’

Seanse – poniedziałki, godz. 19.00 | Bilety – 12 złotych.
Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

high life

Science fiction to nie tylko hollywoodzkie superprodukcje – w gatunku tym (co udowodnił już w 1902 roku swą „Podróżą na księżyc” Georges Méliès) tworzyć można dzieła prawdziwie artystyczne. Także my, w DKF Centrum, powracającym po wakacjach do Dolnośląskiego Centrum Filmowego, zobaczymy w październiku fantastykę naukową, poruszającą się nie zawsze w ramach czystej fantastyki i nie tylko w przestrzeni naukowej. Cztery wyjątkowe obrazy przyszłości z całego świata – od Chin, przez Kanadę, po odmęty kosmosu – wykorzystujące gatunek, nie tylko po to, by zastanowić się nad tym, co może wydarzyć się za kilka lat albo w dalekich zakątkach galaktyki, ale i przyjrzeć się naszej rzeczywistości tu i teraz. I zrobić to jak tylko się da najgłębiej.

Adam Kruk

HIGH LIFE

Jeden z najoryginalniejszych filmów zeszłego roku, laureat nagrody FIPRESCI na festiwalu w San Sebastian. Niezwykłe jest tu wszystko, począwszy od Claire Denis – francuskiej reżyserki, autorki „35 kieliszków rumu”, „Pięknej pracy” czy „Białej Afryki” – przez obsadę, wśród której zobaczymy amerykańskiego amanta Roberta Pattinsona, francuską gwiazdę Juliette Binoche czy polską aktorkę charakterystyczną, Agatę Buzek, po samą fabułę. Akcja rozgrywa się na pokładzie statku kosmicznego krążącego po odległej galaktyce, a jej załoga złożona jest z samych skazańców, których uwolniono z więzienia i wysłano w kosmos. Mają odnaleźć tam najbliższą Ziemi czarną dziurę – potencjalne źródło energii. „High Life” śmiało wpisuje się w tradycję filozoficznego science fiction w duchu Tarkowskiego i Kubricka.

NAWET GÓRY PRZEMINĄ

Film rozpoczyna się w 1999 roku dźwiękami „Go West” Pet Shop Boys – Chiny coraz mocniej się westernizują, a urynkowieniu ulega także życie uczuciowe. 25-letnia Tao (Zhao Tao) jest rozdarta między przedsiębiorczym właścicielem stacji benzynowej a ubogim, ale oddanym górnikiem. 15 lat później jest już po rozwodzie i ma syna imieniem Dolar. Następnie akcja przenosi się do roku 2025… Dzieło Jia Zhangke – zdobywcy Złotego Lwa w Wenecji za „Martwą naturę” i nagrody za scenariusz w Cannes za „Dotyk grzechu” – bardziej jednak niż klasycznym science fiction jest obrazem współczesnych Chin, które pomagają trochę lepiej je zrozumieć.

MR. NOBODY

W 2092 roku można już wybrać się na wakacje na Marsa, a ludzkość pokonuje śmiertelność. Bohater filmu, Nemo Nobody, jest ostatnim śmiertelnikiem, wspominającym swoje 117 letnie życie. A może tylko jego warianty? Co było w nim naprawdę ważne? Czy rządził nim ślepy los czy przeznaczenie? Spektakularny dramat science fiction autorstwa Jaco Van Dormaela powstawał przez osiem lat. W obsadzie znalazły się gwiazdy światowego kina – w tytułowej roli Jared Leto, a na dalszym planie Diane Kruger, Sarah Polley czy Rhys Ifans. Premiera tej niemalże sci-fi-opery odbyła się na festiwalu w Wenecji, gdzie wywołała sensację. Jak większość filmów belgijskiego twórcy podzieliła widownię i krytykę. Jedni mówili – arcydzieło, inni – monstrualny kicz. Jak zareagują widzowie DKF Centrum?

MAMA

„Mama” – piąty film kultowego kanadyjskiego reżysera Xaviera Dolana – obwołano najlepszym dziełem w jego karierze i nagrodzono Nagrodą Jury w Cannes. Opowiada on o Quebeku niedalekiej przyszłości, gdzie prawo zwane S-14 pozwala w każdej chwili oddać „trudne dziecko” ośrodkowi wychowawczemu. Diane (Anne Dorval) właśnie odbiera z poprawczaka syna (Olivier Pilon) i chce zaopiekować się nim sama. Tylko czy będzie w stanie, jeśli sama średnio radzi sobie z rzeczywistością? Pomocą okaże się sąsiadka (Suzanne Clément) – razem stworzą dość nietypowy model rodziny. Nietypowy jest też film Dolana: z jednej strony pełen popkulturowych zapożyczeń, z drugiej – eksperymentujący z językiem kina i poszerzający jego granice.