7 – PERSONAL SHOPPER, reż. Olivier Assayas | Francja, Belgia, Czechy, Niemcy 2016 | 105’

14 – KSIĄŻĘ I DYBUK, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski | Polska, Niemcy 2017 | 82’

21 – BEZ KOŃCA, reż. Krzysztof Kieślowski | Polska 1985 | 107’

28 – UWOLNIJ MNIE, reż. Federica Di Giacomo | Włochy, Francja 2016 | 90’

Poniedziałki, godz. 19.00.

Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

DKF czerwiec 2021_plansza

W czerwcu wywołujemy duchy! W poniedziałkowe wieczory w Dolnośląskim Centrum Filmowym zobaczymy filmy, które zaglądają pod powierzchnię tego, co zwyczajne, racjonalne, zbadane. Cztery dzieła, które na różne sposoby przyglądają się duchom i duchowości. Może to być trudne do zdefiniowania poczucie obecności kogoś, kto opuścił już nasz świat, jak we francuskim thrillerze z Kristen Stewart „Personal Shopper” czy w klasyku Kieślowskiego „Bez końca”, ale też demony wypędzane przez sycylijskiego egzorcystę w dokumencie „Uwolnij mnie” czy zaczerpnięty z duchologii żydowskiej dybuk w świetnym „Księciu i dybuku”. Czasem będzie strasznie, czasem zabawnie, jak zawsze w DKF Centrum – na najwyższym poziomie.

Adam Kruk

PERSONAL SHOPPER

Psychologiczny thriller mistrza francuskiego kina Oliviera Assayasa („Sils Maria”, „Podwójne życie”), w którym Kristen Stewart wciela się w Maureen – młodą Amerykankę w Paryżu. Pracuje tu dla wymagającej supermodelki jako jej osobista stylistka: pomaga wykreować wizerunek, kupić, wypożyczyć lub oddać do pralni ciuchy – odnaleźć styl. Jednocześnie, po śmierci brata-bliźniaka, sama czuje się mocno zagubiona. W jej życiu wydarzają się coraz dziwniejsze rzeczy – czyżby brat próbował się z nią skontaktować? „Personal Shopper” nagrodzono na festiwalu w Cannes za najlepszą reżyserię.

KSIĄŻĘ I DYBUK

„Książę i dybuk”, uznany w 2017 r. za najlepszy dokument festiwalu w Wenecji, to opowieść o człowieku, który – aby odnieść sukces, ale i aby pozostać przy życiu – wyparł się swojej tożsamości: etnicznej, religijnej, seksualnej. Czy dokonanie tego jest możliwe, czy duchy przeszłości będą powracać? Efektowny portret Michała Waszyńskiego, jednego z najpopularniejszych twórców polskiego kina przedwojennego, ale i autora słynnego „Dybuka” – arcydzieła kina w jidysz, daje szansę poznania najbardziej tajemniczego filmowca swoich czasów oraz niezwykłej duchowości żydowskiej.

BEZ KOŃCA

Początek lat 80. w Polsce, czas stanu wojennego. Tłumaczka Urszula (Grażyna Szapołowska) opłakuje niedawno zmarłego męża prawnika (Jerzy Radziwiłowicz). W tym trudnym momencie kontaktuje się z nią rodzina ostatniego klienta jej męża w celu uzyskania akt sprawy i porady. Jednocześnie zaczynamy dostrzegać jej ukochanego, odwiedzającego świat, który przyszło mu zostawić. Głośny film Krzysztofa Kieślowskiego w połowie lat 80. został odrzucony przez wszystkich: partię, kościół i publiczność, by następnie uznany zostać za arcydzieło. „Bez końca” wyznaczyło jednocześnie moment, w którym Kieślowski otworzył się na cudowność.

UWOLNIJ MNIE

Dokumentalny portret słynnego włoskiego egzorcysty, ojca Cataldo Migliazzo, który odbywa na Sycylii spotkania z opętanymi, z których ma wypędzić demony. „Uwolnij mnie” jest jednocześnie portretem społeczności głodnej mistycyzmu, a może uwagi? Zadając te pytania, film Federiki Di Giacomo, pokazuje siłę egzorcyzmów oraz rolę, jaką odgrywają w lokalnej społeczności, poszukującej remedium na różne dolegliwości – fizyczne, umysłowe czy duchowe.