2 – NIEWIDOCZNE ŻYCIE SIÓSTR GUSMAO, reż. Karim Aïnouz | Brazylia 2019 | 145’

16 – WSZYSCY WIEDZĄ, reż. Asghar Farhadi | Hiszpania, Argentyna, Francja, Niemcy, Włochy 2018 | 122’

23 – KOMUNIA, reż. Anna Zamecka | Polska 2016 | 73’

30 – CÓRKA TRENERA, reż. Łukasz Grzegorzek | Polska 2018 | 93’

Poniedziałki, godz. 19.00, facebookowy fanpage DCF.

Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Córka trenera

Ile znaczą więzy krwi? Jak definiować współczesną rodzinę? Co dzieje się w jej wnętrzu w różnych zakątkach świata, a co w Polsce? Podczas listopadowych spotkań w DKF „Centrum” czekają nas nietypowe opowieści rodzinne, które odkryją blaski i cienie podstawowej komórki społecznej. Zaczniemy od monumentalnego melodramatu siostrzanego prosto z Brazylii, by następnie, wraz z Penélope Cruz i Javierem Bardemem, udać się do słonecznej Hiszpanii. Potem – rzecz jasna! – Nowe Horyzonty, ale już tydzień później podyskutujemy o słynnej „Komunii” Anny Zameckiej, która pokazana zostanie na finał projektu Brave Inclusive, a towarzyszyć jej będzie występ artystów z niepełnosprawnością. Na zakończenie miesiąca spotkamy się z Karoliną Bruchnicką – tytułową „Córką trenera” z filmu Łukasza Grzegorzka, która opowie o powstawaniu filmu. Nawet w listopadzie może być ciepło. I rodzinnie.

Adam Kruk

NIEWIDOCZNE ŻYCIE SIÓSTR GUSMAO

Rio de Janeiro, lata 50. XX wieku. W mieszczańskim domu żyją z rodzicami dwie dorastające siostry Eurídice (Carol Duarte) i Guida (Julia Stockler) Gusmao. Marzą jednak, by się z niego wyrwać, śnią o miłości, karierze, podróżach… Kiedy jednej z nich udaje się marzenie spełnić, zostają rozdzielone. Czy ich uczucie sprawi, że będą potrafiły się odnaleźć? Ekranizacja powieści Marthy Batalhy „Niewidzialne życie” jest rozłożoną na lata opowieścią nie tylko o siostrzanej miłości, ale i o zmieniającej się brazylijskiej obyczajowości. Jej reżyser, Karim Aïnouz, autor takich filmów jak „Madame Sata” czy „Plaża przyszłości”, stworzył jeden z najpiękniejszych melodramatów rodzinnych ostatnich lat, który w zeszłym roku zwyciężył przegląd Un Certain Regard w Cannes.

WSZYSCY WIEDZĄ

Laureat dwóch Oscarów, irański reżyser Asghar Farhadi, przenosi nas tym razem do spalonej słońcem Hiszpanii, do której Laura (Penélope Cruz) przyjeżdża z Argentyny w asyście dwójki dzieci na ślub młodszej siostry. Wita ją całe miasteczko, od razu natyka się też na Paco (Javier Bardem) – swą dawną miłość. Choć oboje pozostają już w innych związkach, wciąż ich do siebie ciągnie. Spotkają się znów na uroczystości, która przerwana zostanie nieoczekiwanym wydarzeniem. Wystawi ono rodzinne więzy na okrutną próbę. Podobnie jak w swoich perskich filmach Farhadi odsłania skrywane tajemnice i reguły, którymi rządzą się małe społeczności. Oddala od siebie i konfliktuje bliskich, pokazując przy tym, że każdy ma prawo do własnej racji i emocji.

KOMUNIA

Po odejściu matki nastoletnia Ola opiekuje się zagubionym ojcem i autystycznym bratem Nikodemem. Kiedy chłopak przystępuje do pierwszej komunii, Ola postanawia skleić rozbitą rodzinę. Czy jej plan się powiedzie? „Komunia” – jednocześnie ciepła i cierpka opowieść o przedwczesnym dorastaniu – odniosła ogromny światowy sukces: od premiery i zwycięstwa na festiwalu w Locarno po nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej za najlepszy dokument.

CÓRKA TRENERA

Ojciec (Jacek Braciak) i córka (Karolina Bruchnicka) wspólnie przemierzają Polskę szlakiem turniejów tenisowych, w których bierze udział nastoletnia Wiktoria. Dziewczyna doskonali się pod surowym okiem ojca-trenera, nie będąc pewna, czy spełnia marzenia swoje czy jego. Atmosfera zagęszcza się, gdy podczas zawodów poznają młodego, utalentowanego tenisistę, którego obecność zaczyna burzyć harmonijną rodzinną relację. Drugi film Łukasza Grzegorzka („Kamper”) oferuje inteligentny portret współczesnych Polaków i dużą dawkę kinowej przyjemności.