XVIII Dolnośląski Konkurs Filmowy został rozstrzygnięty. Dofinansowanie otrzyma 5 filmów, w tym 4 filmy fabularne i 1 film dokumentalny. Tegoroczny budżet Dolnośląskiego Funduszu Filmowego wynosi ponad 1 000 000 złotych. O wsparcie ubiegało się osiemnaście projektów, z których piętnaście przeszło do ostatniego etapu.

Komisja w składzie: Magdalena Klich-Kozłowska (dyrektorka DCF, przewodnicząca komisji), Izabela Kurc-Kuriata (dyrektorka Departamentu Kultury i Dziedzictwa Kulturowego UMWD) oraz Marta Libner-Zoniuk (zastępczyni dyrektora Wydziału Komunikacji Społecznej UMWD w Departamencie Marszałka) przy wsparciu ekspertów oceniających merytorycznie i ekonomicznie zgłoszone projekty (Anna Kępińska, Michał Oleszczyk/Marcin Pieńkowski, Janusz Wąchała fabuły i Łukasz Kowalski, Anna Wydra dokumenty), postanowiła przyznać dofinansowanie w tegorocznej XVIII edycji Dolnośląskiego Konkursu Filmowego następującym filmom:

  1. Chopin! Chopin!, reż. Michał Kwieciński, prod. Akson Studio sp. z o.o. 450 000 zł (film fabularny)
  2. LARP, reż. Kordian Kądziela, prod. TFP Spółka z o.o. 200 000 zł (film fabularny)
  3. To się nie dzieje, reż. Artur Wyrzykowski, prod. BH Artur Wyrzykowski 164 000 zł (film fabularny)
  4. Lachtara Tęsknota, reż. Sebastian Chondrokostas, prod. MWM Media Sp. z o.o. 150 000 zł (film fabularny)
  5. Ucieczka do Alkatraz, reż. Artur Pilarczyk, Bartłomiej Kosiński, prod. zuko.RED Marcin Żukowski 79 959,89 zł (film dokumentalny).

 

„Chopin! Chopin!” rozpoczyna się, gdy Fryderyk Chopin ma 25 lat. Wkrótce potem słyszy od lekarza diagnozę, która brzmi jak wyrok zaawansowana gruźlica. Film nie skupia się jednak na umieraniu geniusza, wręcz przeciwnie: obserwujemy Chopina, który wypiera chorobę, ukrywa ją przed światem, przykrywa oznaki muzyką, a na salonach uwodzi wszystkich. Chopin próbuje nadać swojemu życiu sens, założyć rodzinę; w końcu zajmie się tylko komponowaniem. Zostało mu za mało czasu, żeby iść na kompromisy z własną sztuką, która przecież jest dla niego finalnym sensem życia.

„LARP” to film na pograniczu dwóch światów, w którym podążamy za 17-letnim Sergiuszem nieśmiałym i zamkniętym w sobie chłopakiem. Ojciec i starszy brat, a także rówieśnicy w szkole traktują go jak frajera. Jedyne, w czym jest dobry, to gry LARP (live action role-playing). Dzięki nim ucieka w fantastyczny świat księżniczek, elfów i zmyślonych bitew. Pewnego dnia w jego szkole pojawia się nowa uczennica przepiękna Helena, w której Sergiusz zakochuje się od pierwszego wejrzenia. Niestety Helena zaczyna kolegować się w grupą uczniów prześladujących Sergiusza, a bohater musi zmierzyć się z nowym wyzwaniem tym razem w realnym świecie.

„To się nie dzieje” przedstawia portret relacji w trójkącie rodzinnym. Bartek dowiaduje się, że jego nastoletni syn jest sprawcą zabójstwa w szkole. Roztrzęsiony chłopiec przybiega do taty, więc mężczyzna ukrywa się z nim w mieszkaniu swojej narzeczonej. Bartek próbuje zorganizować auto, którym uciekną za granicę. Gdy jego partnerka próbuje go powstrzymać, staje się jego zakładniczką. Wtedy wyznaje mu, że jest w ciąży. Bartek staje przed dylematem, które dziecko jest dla niego ważniejsze. Starając się zapanować na wszystkim, dojrzewa do konfrontacji z prawdą o swoim synu i o sobie jako ojcu.

„Lachtara – Tęsknota” to film drogi opowiadający o problemach rodziny rozbitej wskutek różnic kulturowych i migracji. Ojciec grek i jego syn z Polski pół-Grek, obaj na życiowym zakręcie, spotykają się po 20 latach w Atenach, żeby po śmierci byłej żony i matki podzielić rodzinne mieszkanie w Wałbrzychu. Zmuszeni okolicznościami i pełni wzajemnych wyrzutów, odbywają podróż śladami ucieczki Greków przed wojną domową z 1949 roku. Dla syna to spóźniona lekcja męskiej odwagi i historii greckich imigrantów w Polsce, dla ojca – odpowiedzialności i pokory.

„Ucieczka do Alkatraz” to dokumentalna opowieść o wałbrzyskiej grupie pasjonatów koszykówki ulicznej. Od dwóch dekad, na stworzonym własnymi siłami boisku położonym wśród staromiejskich kamienic i aresztu śledczego, organizują ogólnopolski turniej, spełniając swoje młodzieńcze marzenia, stając się jednocześnie miejskim fenomenem społecznym. Historię opowiadającą przede wszystkim o potrzebie wolności poznajemy z perspektywy Borzema koszykarskiego fanatyka, zawodnika, trenera i inicjatora wielu sportowych eventów.

Wybór był trudny, ale komisja była jednomyślna. Uznałyśmy, że warto postawić na różnorodność dofinansowanych projektów i wesprzeć zarówno kostiumowy dramat biograficzny o najwybitniejszym polskim kompozytorze i pianiście, komedię dla młodzieży, polsko-grecki film drogi z genialnymi materiałami archiwalnymi, dramat rodzinny debiutującego w pełnym metrażu reżysera, jak i film dokumentalny o wałbrzyskiej społeczności koszykarzy, który odczarowuje przygnębiający wizerunek tego miasta – mówi Magdalena Klich-Kozłowska, dyrektorka Dolnośląskiego Centrum Filmowego, przewodnicząca komisji konkursowej. – Równie ważne były dla nas wątki lokalne i dolnośląskie lokacje: film Michała Kwiecińskiego o Chopinie jest właśnie kręcony na Dolnym Śląsku; scenerią dla akcji filmu „LARP” – debiutu fabularnego znanego z serialu „1670” Konrada Kądzieli – stały się dolnośląskie lasy, Srebrna Góra czy Ziębice, a „Lachtara”, czyli po grecku „tęsknota” przez pryzmat przejmującej historii rodzinnej opowiada o losach emigrantów greckich w Wałbrzychu, którzy pojawili się tam na skutek wojny domowej w Grecji – dodaje.

_________________________

Producenci wystąpili w XVIII Dolnośląskim Konkursie Filmowym o dofinansowanie w wysokości łącznie blisko 5 000 000 zł. Budżet tegorocznej edycji wyniósł 1 043 959,89 zł przekazanych przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego (1 000 000 zł) i Dolnośląskie Centrum Filmowe (43 959,89 zł) z wpływów z eksploatacji wcześniejszych koprodukcji DCF.

Podejmując decyzję o przyznanych wkładach koprodukcyjnych, komisja kierowała się opiniami ekspertów, strukturą finansowania projektów, udziałem dolnośląskich twórców i firm w produkcji, wysokością kwoty deklarowanej przez producentów do wydatkowania na terenie województwa dolnośląskiego, związkiem tematyki filmów z Dolnym Śląskiem, dotychczasowym dorobkiem producenta i reżysera (w tym rezultatami artystycznymi i ekonomicznymi ich poprzednich realizacji) i spodziewanym efektem promocyjnym filmu dla województwa dolnośląskiego. Koproducentem dofinansowanych filmów będzie Dolnośląskie Centrum Filmowe instytucja kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

 

Aktualności

„Wrooklyn zoo” – najnowszy teaser filmu

Pokazy koprodukcji DCF podczas MFF mBank Nowe Horyzonty

Polish Days podczas 24. MFF mBank Nowe Horyzonty

„Drzewa milczą” – koprodukcja DCF na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym

„Przynoszę ci dzikość” – premiera dolnośląska i Q&A z twórcami

„Dziewczyna z igłą” na 77. Festiwalu Filmowym w Cannes

„Ostatnia wyprawa” – premiera dolnośląska i spotkanie z twórcami

„Wariaci” – premiera dolnośląska i spotkanie z twórcami

„Dziewczyna z igłą” – koprodukcja DCF w konkursie głównym 77. Festiwalu Filmowego w Cannes!

„Film dla kosmitów” – premiera dolnośląska i spotkanie z twórcami

Ogłoszenie naboru na Dolnośląski Fundusz Filmowy 2024

Przedłużenie członkostwa w międzynarodowym stowarzyszeniu komisji filmowych AFCI

European Film Market 2024 w Berlinie

„VIKA!” – pokaz specjalny i spotkanie z twórcami w kinie DCFie

Targi branżowe FOCUS Londyn

XVII Dolnośląski Konkurs Filmowy 2023 – dodatkowe rozstrzygnięcie

„Kajtek Czarodziej” – premiera z udziałem twórców w kinie DCF

Rozstrzygnięcie XVII Dolnośląskiego Konkursu Filmowego 2023

Koprodukcja DCF wśród filmów konkursowych 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych

Nakręć się na przyszłość! – warsztaty filmowe dla młodych osób zainteresowanych pracą w branży audiowizualnej

Ruszyły zdjęcia do „Wrooklyn Zoo” – nowego filmu Krzysztofa Skoniecznego

XVII Dolnośląski Konkurs Filmowy 2023 – ogłoszenie naboru  

US in Progress w DCF

Pięć filmów z dofinansowaniem Dolnośląskiego Funduszu Filmowego!

Koprodukcje DCF z ORŁAMI!

Koprodukcje DCF z kolejnymi nagrodami!

„Sonata” z dwoma nagrodami na festiwalu Off Camera

Trwają zdjęcia do „Dziennika z wycieczki do Budapesztu”

XVI Dolnośląski Konkurs Filmowy 2022 – przedłużenie naboru wniosków

Rozpoczął się nabór na Polish Days 2022

Twórcy filmowi powalczą o dofinansowanie w ramach 16. Dolnośląskiego Konkursu Filmowego

Film „Sonata” nagrodzony na 26. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sofii

Koprodukcje DCF wśród nominowanych do 24. Polskich Nagród Filmowych – ORŁY

Koniec zdjęć do filmu „Święty” w reżyserii Sebastiana Buttnego

12. edycja Konkursu Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego!

„Sonata” w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Sofii

Nabór wniosków do Śląskiego Funduszu Filmowego na rok 2022  

Dolnośląskie Centrum Filmowe koproducentem filmu dokumentalnego o Wandzie Rutkiewicz!

„Skafander Klingerta” w Hydropolis

Zasady aplikowania do Regionalnych Funduszy Filmowych

Wroclaw Film Commission członkiem międzynarodowego stowarzyszenia komisji filmowych AFCI

Wybrano nowe prezydium sekcji Regionalnych Funduszy Filmowych KIPA

Zakończyły się zdjęcia do nowej produkcji Netflixa – serialu „Wielka Woda”.

„Powrót do tamtych dni” z nagrodą Just Film 21. Festiwalu Black Nights w Tallinie!

Dni branżowe US+CANADA IN PROGRESS

„Sonata” w Konkursie Filmów Polskich na EnergaCAMERIMAGE!

„Powrót do tamtych dni” w konkursie Just Film 21. Festiwalu Black Nights w Tallinie!

Rozstrzygnięcie XV Dolnośląskiego Konkursu Filmowego

Webinarium dla beneficjentów regionalnych funduszy filmowych

XV Dolnośląski Konkurs Filmowy 2021 – ogłoszenie naboru

Wrocław planem filmowym serialu Netflixa!

Koprodukcje DCF prezentowane na tegorocznej edycji Polish Days

5 filmów koprodukowanych przez Dolnośląskie Centrum Filmowe w programie 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni!

ORZEŁ 2021 za Najlepszą Scenografię dla „Doliny Bogów”

„Lipstick on the Glass” Kuby Czekaja w Cannes!

„Moje wspaniałe życie” Łukasza Grzegorzka w sierpniu w kinach!

„Żużel” Doroty Kędzierzawskiej otworzy 40. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film

Koprodukcje DCF wśród filmów z nominacjami do ORŁÓW 2021!

Ruszył nabór na Polish Days 2021!

Finał V edycji Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej

Koprodukcje DCF wśród filmów kandydujących do ORŁÓW 2021

Informacje o terminie naboru do DKF2021

Crew United wystartowało w wersji polskiej

Wroclaw Film Commission członkiem międzynarodowego stowarzyszenia komisji filmowych AFCI

„Tak ma być” Łukasza Grzegorzka w sekcji Work In Progress na festiwalu Les Arcs!

How to put Poland on the international radar – webinarium

9 filmów koprodukowanych przez Regionalne Fundusze Filmowe w Konkursie Głównym FPFF w Gdyni!

Rozstrzygnięcie XIV Dolnośląskiego Konkursu Filmowego (edycja 2020)

Premiera filmu dokumentalnego „Hand made” w reż. Krzysztofa Kunerta

„Żużel” Doroty Kędzierzawskiej powalczy o Złote Lwy

Zakończenie zdjęć do „Powrotu do Legolandu” Konrada Aksinowicza

Uroczysta premiera filmu „Interior”

Pokaz premierowy filmu „Dolina Bogów” Lecha Majewskiego z udziałem twórców

3. edycja Film the Book online

KIPA prowadzi nabór do programu „Akcelerator dla młodych przedsiębiorców z sektora AV”

„WIKA!” w programie New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes

45. FPFF w Gdyni przełożony na następny rok

Podstawowe zasady bezpieczeństwa na planie filmowym

Od 18 maja wznowienie prac na planach filmowych w ramach III etapu odmrażania gospodarki

Trwa nabór na Polish Days 2020

„Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej na platformie VOD Telewizji Polskiej

„Producenci pomagają ekipom” – fundusz pomocowy KIPA i Netflix

„Dolina Bogów” – przesunięcie terminu premiery

Poszukiwany dom do historycznego filmu fabularnego

XIV Dolnośląski Konkurs Filmowy 2020 – nabór wniosków

Uroczysta premiera filmu „Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej

Specjalna nagroda CAMERIMAGE dla Lecha Majewskiego