XVIII Dolnośląski Konkurs Filmowy został rozstrzygnięty. Dofinansowanie otrzyma 5 filmów, w tym 4 filmy fabularne i 1 film dokumentalny. Tegoroczny budżet Dolnośląskiego Funduszu Filmowego wynosi ponad 1 000 000 złotych. O wsparcie ubiegało się osiemnaście projektów, z których piętnaście przeszło do ostatniego etapu.
Komisja w składzie: Magdalena Klich-Kozłowska (dyrektorka DCF, przewodnicząca komisji), Izabela Kurc-Kuriata (dyrektorka Departamentu Kultury i Dziedzictwa Kulturowego UMWD) oraz Marta Libner-Zoniuk (zastępczyni dyrektora Wydziału Komunikacji Społecznej UMWD w Departamencie Marszałka) przy wsparciu ekspertów oceniających merytorycznie i ekonomicznie zgłoszone projekty (Anna Kępińska, Michał Oleszczyk/Marcin Pieńkowski, Janusz Wąchała – fabuły i Łukasz Kowalski, Anna Wydra – dokumenty), postanowiła przyznać dofinansowanie w tegorocznej XVIII edycji Dolnośląskiego Konkursu Filmowego następującym filmom:
- Chopin! Chopin!, reż. Michał Kwieciński, prod. Akson Studio sp. z o.o. – 450 000 zł (film fabularny)
- LARP, reż. Kordian Kądziela, prod. TFP Spółka z o.o. – 200 000 zł (film fabularny)
- To się nie dzieje, reż. Artur Wyrzykowski, prod. BH Artur Wyrzykowski – 164 000 zł (film fabularny)
- Lachtara – Tęsknota, reż. Sebastian Chondrokostas, prod. MWM Media Sp. z o.o. – 150 000 zł (film fabularny)
- Ucieczka do Alkatraz, reż. Artur Pilarczyk, Bartłomiej Kosiński, prod. zuko.RED Marcin Żukowski – 79 959,89 zł (film dokumentalny).
„Chopin! Chopin!” rozpoczyna się, gdy Fryderyk Chopin ma 25 lat. Wkrótce potem słyszy od lekarza diagnozę, która brzmi jak wyrok – zaawansowana gruźlica. Film nie skupia się jednak na umieraniu geniusza, wręcz przeciwnie: obserwujemy Chopina, który wypiera chorobę, ukrywa ją przed światem, przykrywa oznaki muzyką, a na salonach uwodzi wszystkich. Chopin próbuje nadać swojemu życiu sens, założyć rodzinę; w końcu zajmie się tylko komponowaniem. Zostało mu za mało czasu, żeby iść na kompromisy z własną sztuką, która przecież jest dla niego finalnym sensem życia.
„LARP” to film na pograniczu dwóch światów, w którym podążamy za 17-letnim Sergiuszem – nieśmiałym i zamkniętym w sobie chłopakiem. Ojciec i starszy brat, a także rówieśnicy w szkole traktują go jak frajera. Jedyne, w czym jest dobry, to gry LARP (live action role-playing). Dzięki nim ucieka w fantastyczny świat księżniczek, elfów i zmyślonych bitew. Pewnego dnia w jego szkole pojawia się nowa uczennica – przepiękna Helena, w której Sergiusz zakochuje się od pierwszego wejrzenia. Niestety Helena zaczyna kolegować się w grupą uczniów prześladujących Sergiusza, a bohater musi zmierzyć się z nowym wyzwaniem – tym razem w realnym świecie.
„To się nie dzieje” przedstawia portret relacji w trójkącie rodzinnym. Bartek dowiaduje się, że jego nastoletni syn jest sprawcą zabójstwa w szkole. Roztrzęsiony chłopiec przybiega do taty, więc mężczyzna ukrywa się z nim w mieszkaniu swojej narzeczonej. Bartek próbuje zorganizować auto, którym uciekną za granicę. Gdy jego partnerka próbuje go powstrzymać, staje się jego zakładniczką. Wtedy wyznaje mu, że jest w ciąży. Bartek staje przed dylematem, które dziecko jest dla niego ważniejsze. Starając się zapanować na wszystkim, dojrzewa do konfrontacji z prawdą o swoim synu i o sobie jako ojcu.
„Lachtara – Tęsknota” to film drogi opowiadający o problemach rodziny rozbitej wskutek różnic kulturowych i migracji. Ojciec grek i jego syn z Polski pół-Grek, obaj na życiowym zakręcie, spotykają się po 20 latach w Atenach, żeby po śmierci byłej żony i matki podzielić rodzinne mieszkanie w Wałbrzychu. Zmuszeni okolicznościami i pełni wzajemnych wyrzutów, odbywają podróż śladami ucieczki Greków przed wojną domową z 1949 roku. Dla syna to spóźniona lekcja męskiej odwagi i historii greckich imigrantów w Polsce, dla ojca – odpowiedzialności i pokory.
„Ucieczka do Alkatraz” to dokumentalna opowieść o wałbrzyskiej grupie pasjonatów koszykówki ulicznej. Od dwóch dekad, na stworzonym własnymi siłami boisku położonym wśród staromiejskich kamienic i aresztu śledczego, organizują ogólnopolski turniej, spełniając swoje młodzieńcze marzenia, stając się jednocześnie miejskim fenomenem społecznym. Historię opowiadającą przede wszystkim o potrzebie wolności poznajemy z perspektywy Borzema – koszykarskiego fanatyka, zawodnika, trenera i inicjatora wielu sportowych eventów.
– Wybór był trudny, ale komisja była jednomyślna. Uznałyśmy, że warto postawić na różnorodność dofinansowanych projektów i wesprzeć zarówno kostiumowy dramat biograficzny o najwybitniejszym polskim kompozytorze i pianiście, komedię dla młodzieży, polsko-grecki film drogi z genialnymi materiałami archiwalnymi, dramat rodzinny debiutującego w pełnym metrażu reżysera, jak i film dokumentalny o wałbrzyskiej społeczności koszykarzy, który odczarowuje przygnębiający wizerunek tego miasta – mówi Magdalena Klich-Kozłowska, dyrektorka Dolnośląskiego Centrum Filmowego, przewodnicząca komisji konkursowej. – Równie ważne były dla nas wątki lokalne i dolnośląskie lokacje: film Michała Kwiecińskiego o Chopinie jest właśnie kręcony na Dolnym Śląsku; scenerią dla akcji filmu „LARP” – debiutu fabularnego znanego z serialu „1670” Konrada Kądzieli – stały się dolnośląskie lasy, Srebrna Góra czy Ziębice, a „Lachtara”, czyli po grecku „tęsknota” przez pryzmat przejmującej historii rodzinnej opowiada o losach emigrantów greckich w Wałbrzychu, którzy pojawili się tam na skutek wojny domowej w Grecji – dodaje.
_________________________
Producenci wystąpili w XVIII Dolnośląskim Konkursie Filmowym o dofinansowanie w wysokości łącznie blisko 5 000 000 zł. Budżet tegorocznej edycji wyniósł 1 043 959,89 zł przekazanych przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego (1 000 000 zł) i Dolnośląskie Centrum Filmowe (43 959,89 zł) z wpływów z eksploatacji wcześniejszych koprodukcji DCF.
Podejmując decyzję o przyznanych wkładach koprodukcyjnych, komisja kierowała się opiniami ekspertów, strukturą finansowania projektów, udziałem dolnośląskich twórców i firm w produkcji, wysokością kwoty deklarowanej przez producentów do wydatkowania na terenie województwa dolnośląskiego, związkiem tematyki filmów z Dolnym Śląskiem, dotychczasowym dorobkiem producenta i reżysera (w tym rezultatami artystycznymi i ekonomicznymi ich poprzednich realizacji) i spodziewanym efektem promocyjnym filmu dla województwa dolnośląskiego. Koproducentem dofinansowanych filmów będzie Dolnośląskie Centrum Filmowe – instytucja kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego.