Filmowy Klub Seniorów - maj 2017

   
  • 2 – TRZY  KROKI  PO  ZIEMI, reż. EDWARD  SKÓRZEWSKI i JERZY HOFFMAN - Polska  - 1965 - 100 min.                      
  • 9 -  GENIUSZ, reż. MICHAEL  GRANDAGE- USA, Anglia - 2016 - 105 min.
  • 16 -  Seans w ramach Festiwalu Docs Against Gravity LA CHANA, reż. LUCIJA  STOJEVIC –  Hiszpania, Islandia, USA - 2016 – 80 min.
  • 23 – NAUCZYCIELKA, reż. JAN  HREBEJK  - Czechy, Słowacja  -  2016 -100 min.
  • 30 -  KOMUNIA, reż. Anna Zamecka – Polska – 2016 – 75 min.

 


Seanse - wtorki godz. 12.00 | Bilety - 10 złotych


krokiTRZY KROKI PO ZIEMI

Klasyczny obraz naszej kinematografii. Złożony z trzech nowel film stara się dotknąć rzeczywistości – tej z lat sześćdziesiątych, ale czy tak dalekiej od dzisiejszej? Od zawsze pojawiają się w życiu konflikty małżeńskie, mankamenty aparatu sądowego i administracyjnego, zawiedzione nadzieje starszych ludzi, szlachetność jednych, bezmyślność i głupota innych. Tytułowe „Trzy kroki po ziemi” proponują nam znakomici dokumentaliści tamtego czasu – Jerzy Hoffman i Edward Skórzewski, którzy tym razem zabierają nas w podróż po rzeczywistości w formie fabularnych opowieści.
 


geniuszGENIUSZ

Tytułowy „Geniusz” to - dziś już nieco zapomniany, a w swoim czasie niezwykle popularny - pisarz Thomas Wolfe, tworzący w pierwszej połowie XX wieku. Po licznych porażkach związanych z wydaniem swej debiutanckiej powieści trafia on na sławnego i cenionego redaktora Maxwella Perkinsa, który postanowił umożliwić mu literacki debiut. Jednakże pod pewnymi warunkami! I tu zaczyna się między nimi fascynująca walka o niezależność twórcy w konfrontacji z redaktorem – wydawcą. Ten niezwykły pojedynek serwują nam wielkiej klasy aktorzy  – Jude Law i Colin Firth.  Opisywany na ekranie problem  nie dotyczy tylko tamtych czasów – spotykamy go i dzisiaj w literaturze, w filmie i w wielu innych dziedzinach. „Geniusz” to kolejny przykład kina uniwersalnego i zawsze aktualnego.
 


lachanaLA CHANA

Film przybliża postać Antoniny Santiago Amador, zwanej  La  Chana – legendarnej tancerki cygańskiej, jednej z największych gwiazd flamenco.  Niezwykłe poczucie rytmu, innowacyjne rozwiązania i wielka pasja przyniosły jej wielkie uznanie i ogromną popularność w latach 60. i 70. ubiegłego stulecia. Ale będąc u szczytu sławy zrezygnowała z dalszej kariery. Co było przyczyną tej decyzji?  Film próbuje to wyjaśnić, lecz przede wszystkim ukazuje jej przygotowania do ponownego wejścia na scenę po wielu latach. „Urodziłam się, by tańczyć” – to słowa La Chany, dla której taniec był przestrzenią wolności i chwilą, w której naprawdę mogła poczuć się sobą.
 


nauczycielkaNAUCZYCIELKA


Bohaterką nowego filmu Jana Hrebejka („Pod jednym dachem”, „Czeski błąd”), którego akcja rozgrywa się w latach 80. w Czechosłowacji, jest partyjna nauczycielka mająca w dodatku rodzinne powiązania z moskiewskim imperium. Może więc swobodnie i bezkarnie prosić wszystkich, a zwłaszcza rodziców swoich uczniów, o drobne przysługi, a następnie wykorzystywać to dla własnych potrzeb i przyjemności. W rewanżu nauczycielka faworyzuje dzieci skorych do „pomocy” rodziców.  Ale nie wszystko układa się tak gładko. Czy bohaterka będzie zawsze bezkarna? Czy umiejętność manipulacji i jej komunistyczne ”plecy” wygrają z prawdą i sprawiedliwością? Reżyser bezbłędnie odsłania kolejne wątki i żongluje nimi tak, że widzowie z fascynacją i w napięciu czekają na kolejne akty dramatu.



komunia
KOMUNIA


Czternastoletnia Ola zajmuje się domem, opiekuje się  ojcem i niepełnosprawnym bratem, dba o relacje z mieszkającą osobno matką i stara się na powrót złożyć rodzinę w całość. Żyje nadzieją, że uda się ściągnąć matkę do domu, a pretekstem do spotkania z nią jest Komunia Święta 13-letniego brata Nikodema. Ola bierze więc na siebie całą odpowiedzialność za przygotowanie rodzinnej uroczystości. Debiutancki dokument Anny Zameckiej to  opowieść o dojrzewaniu jako porzucaniu złudzeń. Bolesny, piękny film, dzieło dojrzałej, w pełni ukształtowanej artystki. Wzrusza, ale nie wpada w sentymentalne tony. Bawi, ale jednocześnie ani na chwilę nie traci swego dramatycznego ciężaru. "Komunia" to film przejmujący, piękny i mądry. Zupełnie jak jego młodziutka bohaterka.

ram gazetawroclawska naszemiasto dlastudenta wroclawpl kultura logo duze tuwroclaw wtwlogo